Tomasz Kawecki a Aleksandra Przybysz unikátním způsobem zpracovávají téma lokální historie, mytologie a plynutí času. Mladí polští umělci precizně zdokumentovali přes dvacet opuštěných stavení na polském venkově a postupně objevovali jejich pohnutou historii. Vytvořili 360° záznamy těchto prostor a divákům je zprostředkovávají formou virtuální prohlídky za použití VR brýlí. Jednotlivé zpustlé interiéry se objevují náhodně a vytvářejí tak jakýsi labyrint rurální historie. Instalaci doplňují fotografie detailů zbylých artefaktů i polaroidy prostě zaznamenávající danou lokalitu. Vzniká tak výjimečně propracovaná studie zapomenutých míst rozprostřených v polské krajině i tragických příběhů, které se zde odehrály.

  

„V této alternativní realitě jsme zkoumali různé magické činnosti narušující racionální přístup, které by nám pomohly vypořádat se s objevenou krutostí. Jedním z takových rituálů byl odkaz na lidovou magii uzlů. Rozhodli jsme se svázat opuštěné domy, které jsme našli, abychom uzavřeli jejich vzpomínky, fyzické hranice a metaforicky zastavili rozklad. Příběhy událostí na navštívených místech jsme zapisovali formou pohádek, aby zůstala jen vzpomínka. Čas, místo a protagonisté událostí museli zůstat v anonymitě.“ 

  

Tomasz Kawecki (*1993) je fotograf žijící a pracující mezi Krakovem a Varšavou. Studoval na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě a na Fakultě architektury Vysokého učení technického v Krakově.

   

Aleksandra Przybysz (*1994) je multidisciplinární umělkyně; ve své tvorbě se zaměřuje na člověka a jeho symbolický vztah k přírodě, prostoru a zděděné paměti. Vystudovala katedru sochařství na Akademii výtvarných umění ve Varšavě a studovala na Escola das Artes v Portu na katedře filmové a zvukové realizace.