Kdo je nejlepší scénografický parťák? Je scénografie záležitostí prostorovou, nebo časovou? A jde vůbec scénografii vyjmout z divadelního kontextu a umístit do galerie?

 

Sedm scénografek, scénografů a kolektivů s výrazně odlišnými tvůrčími východisky se potkává ve výstavním prostoru brněnského OC Dornych a diskutují o principech divadelně-scénografické tvorby, o svých naplněných i nenaplněných vizích. Jejich společná utopie se zhmotňuje v podobě vystavovaných objektů, zároveň ale vytváří divadelní fundus – archiv předmětů, které bývaly scénografií; místo transformace, dokument tvůrčího procesu, pozůstatek (divadelního) tady a teď.

 

Vystavující: Pavla Beranová / Michal Cáb / Handa Gote / Zuzana Sceranková / Matěj Sýkora / Martina Zwyrtek / Spolek divadelních ochotníků Sedlčany 

Kurátoři: Anna Chrtková, Jan Matýsek, Amálie Bulandrová

 

Výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE navazuje na tradici národních přehlídek Salón české scénografie, které byly pod různými názvy pořádány již od roku 1977. Formát, v němž v předchozích ročnících prezentovali vystavující svá díla individuálně, se letos transformuje v tematicky a kurátorsky zaštítěnou výstavu.

 

Speciální místo je na výstavě vyhrazeno zásadní postavě české scénografie Petru Matáskovi (1944–2017), jehož tvorba je spojena především (ale nejen) s královéhradeckým divadlem DRAK. Coby vyhledávaný výtvarník spolupracoval Petr Matásek s desítkami režisérů a vytvořil více než 160 výprav k loutkovým, činoherním i operním inscenacím. Jeho práci připomenou modely, fotografie a rozhovory s bývalými spolupracovníky a přáteli.

 

Součástí výstavy je odborné sympozium Poločas rozpadu 5.1, které se koná ve čtvrtek 24. června v OC Dornych. Moderované diskusní setkání se letos zaměří na téma Komunikace Scénografie. Své příspěvky přednesou Apolena Vanišová, Viktor Takáč, Barbora Příhodová, Lukáš Brychta nebo Kateřina Svatoňová.