Tvorba Petra Pavlíka od samého začátku zkoumá do důsledků obsah obrazu, kdy východisko každé nové práce je oproštěno od předchozí výtvarné činnosti. Jeho malbu provázejí tři tematické linie. První z nich jsou krajiny duše, labyrinty vědomí zachycené v momentu zrodu nebo naopak zanikajícího světa. Druhá linie představuje deformované postavy zlomených lidí „Vohnouty“, kteří již o nic neusilují a kloní se k zemi raději dobrovolně, než tíží vnějšího tlaku. A ústředním třetím motivem se stala krajinou procházející postava „Poutnice”, osamělá ženská postava vrhající stín na pustou krajinu v pozadí. Vedle tématu je neméně důležitá technika malby. Prvotní impuls vzniká gestickou malbou, postupně autor dotváří obraz kresbou i barevnými abstraktními plochami. Během malování obraz otáčí, sleduje jeho převrácenou podobu v zrcadle, hledá výchozí body pro pokračování kompozice v nové poloze, klade důraz na skutečnost, aby zobrazované nepřipomínalo něco konkrétního, odstraňuje z obrazu vše jednoznačně čitelné. Tento fyzický způsob malby, kdy mohou být zapojeny i obě ruce, vede ke stavu uvolnění – specifické formy tvůrčího automatismu. Kompozičně bohatá, vizuálně silně podmanivá plátna vyvolávají otázky, na něž nenabízejí odpovědi. Sdělují pozorovateli, že všechno je jinak.

 

Petr Pavlík (*1945) je malíř, sochař, ilustrátor a fotograf. V roce 1967 byl přijat na AVU v Praze (F. Jiroudek), v roce 1970 studoval dva semestry fotografii na FAMU (J. Šmok) a v roce 1971 přestoupil do ateliéru monumentální malby a plastiky (A. Paderlík). Studia na AVU dokončil obhajobou diplomové práce. V 90. letech dočasně přerušil svoji výtvarnou tvorbu a věnoval se kritické a literární činnosti. Od roku 2004 je pedagogem na katedře scénografie DAMU v Praze. Petr Pavlík je zakládajícím členem Volného seskupení 12/15: pozdě, ale přece, které vzniklo v roce 1987, jako reakce na vznik skupiny Tvrdohlaví. Jeho dílo je zastoupeno v četných sbírkách např.: Národní galerie Praha, Galerie umění Karlovy Vary, Muzeé ď Art Moderne Centre de George Pompideu Paříž, Národní galerie Oslo; dále v soukromých sbírkách v Čechách, v Evropě a USA. Žije a pracuje v Praze.