Péče je obecně brána jako praktika, kterou můžeme vykonávat vůči sobě nebo vůči jiným existencím, aniž by to bylo na první pohled zřetelné. Druhá výstava z cyklu (Ne)viditelná ruka péče s názvem I když vím, že hořím, něco mě zebe navazuje na téma péče se zaměřením na historii daného místa, a to s volným rozvinutím ke konkrétní oblasti, budově a příběhům, se kterými je provázané. Zásadní je význam genia loci a pojednání o vztahu místa a energii, která vyzařuje z konkrétní oblasti. Historie a duch místa, který na nás dýchá z každého zákoutí evangelického kostela, se spojují s osobní mytologií umělce Davida Čumala. Předmětem péče se stává kostel samotný.

  

Koncepce výstavy je inspirována archivem kostela Českobratrské církve evangelické na Smíchově, kronikami, fotografiemi a zápisy odkrývajícími historickou významnost místa. Název výstavy vychází z textu písně skupiny Psí vojáci a evokuje v autorovi nostalgické vzpomínky, které se prolínají expozicí. Myšlenkové návraty do minulosti, stýskání po uplynulých časech a melancholie vyvstávající na povrch s přicházející zimou.

 

David Čumalo (*1992) je absolventem Akademie výtvarných umění v ateliéru Malba 1. Během studia absolvoval stáž v ateliéru Grafika 2 na AVU a zahraniční stáž na Královské akademii výtvarných umění v Antverpách. Davidova tvorba nejčastěji vzniká díky pobytu v nezvyklém prostoru, ze kterého čerpá inspiraci, a místo, které obývá se tak stává i součástí finálního díla. Pro výstavu v Galerii Na Věky se autorovi staly příbytkem kůr a sborový dům evangelického kostela, kde většina děl výstavy vznikla. David v kostele strávil značný čas, načerpal energii místa a skrze práci s archivem nalezl téma, které ho s prostorem spojuje. Autor technikou kvaše na starých kostelních prknech, které objevil, omyl a vdechl jim “nový život”, kombinuje motivy vycházející z historie smíchovského evangelického kostela, z náboženské ikonografie i z vlastní minulosti a mytologie. Veškeré elementy se spojují za účelem vyjádření nostalgie, absence tušeného i momentu osvobození.

 

kurátoři: Jan Kieweg, Karolína Lapešová