Taneční intervence ve veřejném prostoru.

 

Před 500 lety, v roce 1518, začala v ulicích Štrasburku tančit žena – Frau Troffea. To by nebylo nic neobvyklého, kdyby se po několika minutách nebo několika hodinách zastavila. Tančila a tančila, dokud už nemohla stát. Poté, co omdlela a zotavila se, pokračovala několik dní, týdnů, měsíců…

Nějak takto začala ve Štrasburku událost, která vešla ve známost jako „Taneční mor“. Událost, která vedla k úmrtí mnoha lidí z vyčerpání, infarktu, hladu a žízně. Taneční mor zasáhl tehdejší společnost a i po 500 letech probouzí zvědavost a zájem.

 

Různé zdroje nabízejí různé důvody a vysvětlení této události. Choreografka Ceren Oran věří, že tato akce byla mnohem víc než jen osobním selháním. Vnímá ji jako protestní akt proti mnoha jevům té doby: protest proti hladu, chudobě, epidemiím, kolapsu společnosti, zkorumpované středověké církvi… Frau Troffea se proti tomu rozhodla bojovat svým tancem a zachránit tak sebe i svou duši skrze zažití stavu podobného transu.

 

Čím více osobnější jsou důvody, proč lidé tančí, tím více síly má jejich tanec a tím více se mohou emocionálně dotknout kolemjdoucích, kteří se dívají. Osobní prožitky a zkušenosti vyjádřené tancem jsou jedním ze základů této taneční intervence ve veřejném prostoru. Interpreti tančí non-stop, diváci uvidí sóla, duety, skupinové choreografie v různých konstelacích i masové scény. Dramaturgie dlouhotrvající intervence má oba extrémy: energeticky nabité okamžiky i propady vznikající v důsledku vyčerpání.

 

Všichni tanečníci zapojení do procesu tvorby mají jeden společný cíl: prožít jedinečnou zkušenost prostřednictvím procesu změny a trvání, vyjádřit svou citovou a fyzickou krajinu tak upřímně, jak je to jen možné, interagovat s veřejným prostorem a prostřednictvím obrazů okouzlit a dojmout diváky.

 

www.whoisfrautroffea.com 

 

Koncept: Ceren Oran

Choreografie: Ceren Oran, Daphna Horenczyk, Dante Murillo, Jaroslav Ondruš, Roni Sagi, Karolína Hejnová

Tanec: Daphna Horenczyk, Dante Murillo, Jaroslav Ondruš, Ceren Oran, Michaela Kadlčíková, Jin Lee, Jovada Zelenovic, Jean Baptiste Charlot, Sati Veyrunes, Akira Yoshida

Hudba: Hüseyin Evirgen

Dramaturgie: Jean-Baptiste Charlot

Produkce: Rat & Tat Kulturbüro, danceWATCH

Za podpory: MHMP, MKČR, Česko-německý fond budoucnosti, ALT@RT, Národní galerie Praha, Die Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien.

Supported by the NATIONALES PERFORMANCE NETZ International Guest Performance Fund for Dance, which is funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.

Vstup: Zdarma 

Místo: Malá dvorana Veletržního paláce